31.8.2023 Kansainvälisen kasvun aamukahvit: Yhdysvallat – kokemuksia Nordic Amplify -ohjelmasta
Terveysteknologia ry aloittaa kesälomien jälkeen kansainvälisen kasvun aamukahvit, joita järjestetään jatkossa yhdistyksen jäsenille noin kerran kuussa. Tilaisuuksiin on mahdollista osallistua joko Helsingin Etelärannassa tai Teamsin kautta etänä. Tavoitteena on jakaa kasvuun ja kansainvälistymiseen liittyviä kokemuksia.
Yhdysvallat on terveysteknologian tärkein vientikohde, siksi aloitamme uuden aamukahvisarjamme tuoreilla terveisillä USAn markkinoilta.
Terveysteknologia ry osallistui 12.-16.6.2023 Nordic Amplify -ohjelman discovery tourille Winston-Salemissa Pohjois-Carolinan osavaltiossa. Vierailun aikana yhdeksän pohjoismaista yritystä pääsi tutustumaan osavaltion kolmeen eri sairaalajärjestelmään ja heille avautui mahdollisuus keskustella lukuisten päättäjien, terveydenhuollon ammattilaisten sekä sijoittajien kanssa. Suomesta osallistui kaksi Terveysteknologia ry:n jäsenyritystä: PulseOn sekä Adusso.
Yhdysvallat ei muodostu yhdestä yhtenäisestä terveysmarkkinasta, vaan jokainen osavaltio ja jokainen sairaalajärjestelmä on oma terveysmarkkinansa. Winston-Salemissa vierailukohteiksi valikoituivat WakeMed, Advocate Health/Atrium Health Wake Forest Baptist ja Novant Health -sairaalajärjestelmät. Lisäksi tutustuimme regeneratiivisen lääketieteen instituuttiin (Wake Forest Institute for Regenerative Medicine).
Sairaaloiden johtajat ja asiantuntijat kertoivat mukanamme oleville yrityksille ja keskustelivat niiden kanssa mm. terveyden- ja sairaanhoidon nykyhaasteista sekä hoitajapulasta ja miten teknologiaa käytetään haasteiden ratkaisemiseksi, laskutuksesta ja vakuutusjärjestelmästä, oikeiden myyntiväylien ja henkilöiden löytämisestä, jakelukanavista, integraatioista EPIC -järjestelmään sekä hitaasta siirtymästä kohti arvoperustaista terveydenhuoltoa.
Onnistuminen USA:n markkinoilla edellyttää yrityksiltä jatkuvaa läsnäoloa ja toistuvaa näkyvyyttä sekä erinomaisia paikallisia suhteita, joiden eteen on tehtävä työtä. Jokaisella Yhdysvaltoihin pyrkivällä yrityksellä pitäisi olla sijoittautumista koskeva alustava suunnitelma, sillä sitä kysyvät mm. sijoittajat. Mitä tässä suunnitelmassa pitää ottaa huomioon ja miten valita oikea sisääntuloväylä markkinoille? Miksi Pohjois-Carolina eikä esimerkiksi Los Angeles tai Boston? Avaako eurooppalainen CE-merkintä tai FDA-hyväksyntä pääsyn markkinoille? Näistä kerromme lisää kansainvälisen kasvun aamukahveilla. Tule kuulolle!