Siirry sisältöön
Etusivu Ajankohtaista Turvallinen etävastaanotto- ja viestintäpalvelu terveydenhuoltoon nyt napin painalluksella käyttöön

Turvallinen etävastaanotto- ja viestintäpalvelu terveydenhuoltoon nyt napin painalluksella käyttöön

Medixine, lehdistötiedote 15.6.2021

Kotimainen etähoidon edelläkävijäyritys Medixine lanseerasi kesäkuussa uuden palvelun, jonka avulla lääkärit, terapeutit ja muut terveydenhuollon ammattilaiset voivat ottaa videovastaanoton ja turvalliset viestintätyökalut käyttöönsä saman tien. Heti käyttöönotettava Medixine Online -etävastaanottopalvelu on ensimmäinen laatuaan Suomessa. 

Etävastaanotot ovat tulleet terveydenhoitoon jäädäkseen. Yhä useammat terveyspalveluiden tarjoajat ovat havahtuneet siihen, että helppokäyttöiset digiratkaisut tuovat hoitotyöhön useita etuja. Niiden avulla hoitoresursseja voidaan suunnata sinne, missä kasvokkain tapahtuvaa hoitoa todella tarvitaan, ja samalla parannetaan asiakkaan osallistumista omaan hoitopolkuunsa.  

Palveluiden kirjo on kuitenkin suuri, ja tapoja järjestää etävastaanottoja ja hoitaa viestintää on monia. Jos potilasturvallisuudesta haluaa pitää aidosti huolta, ei mikä tahansa videoyhteys tai viestityökalu kuitenkaan tule kyseeseen. 

Meille on tärkeää, että lääkärin ja muiden terveysammattilaisten ei tarvitse valita tehdä valintaa helppokäyttöisyyden ja potilasturvallisuuden välillä. Medixine Onlinen käyttäjä saa molemmat”, kertoo Medixinen toimitusjohtaja Lasse Rousi. 

Saas-mallilla toimiva palvelu on valmis käyttöön alle 5 minuutissa ja toiminnot on suunniteltu intuitiivisiksi ja yksinkertaisiksi käyttää. Ammattilainen voi ottaa käyttöönsä kaksivaiheisen tunnistautumisen palveluun kirjautuessaan, ja potilaat kirjautuvat palveluun aina pankkitunnuksilla. 

Medixine Online sai parhaan mahdollisen arvosanan Silverskin Information Security Oy:n toteuttamassa tietoturva-auditoinnissa. Silverskin on hakkerien näkökulmaan erikoistunut kyberhyökkäysyhtiö, joka pyrkii paljastamaan tietoturvauhkia kontrolloidun kyberhyökkäyksen keinoin.

Tietoturva auditoitiin kahdessa vaiheessa, ja jälkimmäisen kierroksen jälkeen tehdyssä raportissa ei ollut huomautettavaa mistään auditoidusta osa-alueesta. 

Parempaa terveydenhuoltoa rakentamassa

Medixine Onlinen teknologia perustuu Medixinen 20 vuoden kokemuksella rakentamaan kattavaan etähoidon alustaan. Nyt lanseerattu palvelu sisältää etähoidon kannalta oleelliset työkalut: videovastaanoton, pikaviestittelyyn sopivan chatin sekä sähköpostin turvallisella tavalla korvaavan viestitoiminnon.  

Syksyllä palvelu täydentyy vielä kyselytoiminnolla, jonka avulla potilailta ja asiakkailta on helppo kerätä luotettavasti hoitoon vaikuttavaa dataa sähköisten terveyskyselyjen avulla.  

“Olemme päässeet seuraamaan aitiopaikalta digitalisaation läpimurtoa terveydenhuollossa vuodesta 2000 saakka. Haluamme helpottaa terveydenhuollon ammattilaisten työtä laadukkaan ja turvallisen teknologiamme kautta. Uskomme vahvasti, että tämä parantaa myös ihmisten edellytyksiä toimia aktiivisesti oman terveytensä eteen ja siten ennaltaehkäistä monia vakavampia sairauksia” , Rousi toteaa.  

Medixine Online etävastaanottopalvelu sopii laajasti terveydenhuollon eri toimijoille: sen voi ottaa käyttöönsä yhtä lailla yksittäinen ammatinharjoittaja kuin julkinen terveydenhuollon palveluntarjoajakin. Toimivat ja turvalliset etähoidon työkalut helpottavat hoitoprosessia paitsi perusterveydenhuollossa, myös esimerkiksi kuntoutuksessa, fysioterapiassa, mielenterveyspalveluissa kuin sosiaalityössäkin. 

Medixine 

Medixine on kokenut etälääketieteen ratkaisujen tarjoaja, jonka kehittämä kokonaisvaltainen digitaalinen alusta auttaa terveydenhuollon asiantuntijoita keskittymään potilastyöhön entistä paremmin. Vuonna 2000 perustettu Medixine toimii yli kymmenessä maassa, ja sen palveluiden piirissä on 2,5 miljoonaa potilasloppukäyttäjää. Yhtiö on toimittanut etälääketieteen ratkaisuja asiakkaille kuten NHS, Linde, YTHS ja A-klinikka. Medixine Online etävastaaottopalvelu tarjoaa työkalut videovastaaottoon, turvalliseen viestintään ja chat-keskusteluihin ammattilaisen ja potilaan välillä.