Tekniikan asiantuntijaksi sosiaali- ja terveysalan sovelluksissa!

Terveysteknologia-alalla vaaditaan monialaista osaamista; teknisen osaamisen lisäksi on ymmärrettävä toimialaa, käyttäjiä ja säädösmaailmaa. Syksyllä 2018 toista kertaa käynnistyvä Turun ammattikorkeakoulun terveysteknologian ylempi ammattikorkeakoulutus tarjoaa moniammatilliset opiskelu- ja uramahdollisuudet terveysteknologiasta kiinnostuneille. Terveysteknologian ylempi AMK-koulutus on insinööreille (AMK) suunnattu työelämälähtöinen koulutus, joka antaa val­miudet toimia vaativissa hyvinvointi- ja terveysteknologia-alan asiantuntija- ja kehittämistehtävissä. Koulutuksessa tähdätään terveysteknologisten tuotteiden ja palveluiden innovointiin ja kehittämiseen sekä opiskelijan projektityötaitojen syventä­miseen ja perspektiivin laajentamiseen.

Moniammatillisuus on ollut Turun ammattikorkeakoulussa lähtökohtana terveysteknologian koulutuksen toteutuksessa alusta asti.

  • ”Insinöörikoulutuksessa terveysteknologian suuntautumisvaihtoehto aloitettiin vuonna 2009 ja meillä on siitä asti ollut tiivistä opetusyhteistyötä esimerkiksi Turun yliopiston hoitotieteen laitoksen sekä ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan kanssa.” kertoo lehtori Reetta Raitoharju Turun ammattikorkeakoulusta. ”Tänä vuonna käynnistimme myös yhteisen opintojakson lääketieteellisen tiedekunnan kanssa. Olemme saaneet runsaasti positiivista palautetta sekä opiskelijoilta että työelämän edustajilta ja halusimme tuoda työskentelytavan myös ylempään korkeakoulututkintoon.”

Terveysteknologian ylemmän ammattikorkeakoulukoulutuksen erityispiirteenä on sosiaali- ja terveysalan sekä tekniikan alan opiskelijoiden moniammatillinen työskentely. Puolella opintoihin valituista opiskelijoista on insinööritausta ja puolella on sote-tausta. Ensimmäistä kertaa vuonna 2016 alkaneessa koulutuksessa ryhmä hitsautui erilaisista taustoista huolimatta tiiviiksi ja yhteistyö on ollut antoisaa.

  • ” Terveysteknologisten tuotteiden tuotekehityksessä on erityisen tärkeää ottaa toimiala ja käyttäjä alusta asti huomioon. Tämä ei onnistu ilman vuoropuhelua ja ymmärrystä alasta. Viime vuonna opiskelijat toteuttivat moniammatillisissa ryhmissä uuden terveysteknologisen tuotteen innovoinnin, konseptoinnin ja tuotekehityssuunnitelman laatimisen. Olimme erittäin positiivisesti yllättyneitä, kuinka toteuttamiskelpoisia ja innovatiivisia ratkaisuja ryhmät pystyivät tuottamaan, kun terveydenhuollon kokemus ja insinööriosaaminen yhdistetään.”

Koulutuksen aikainen työskentely ja oppimistehtävien sekä opinnäytetyönä tehtävän kehittämishankkeen nivominen opiskelijan työtehtäviin mahdollistaa samalla työnantajaorga­nisaation toimintojen kehittämisen.

  • ”Opinnäytetyöseminaarissa aiheet vaihtelevat simulaatiopelien käytettävyystestauksesta lääkitysrobottien vaikuttavuuden arviointiin. Opiskelijat saavat todella laajan läpileikkauksen terveysteknologian toimialaan”

Opinnot toteutetaan monimuoto-opintoina ja ne on suunni­teltu siten, että opinnot on mahdollista suorittaa 1 ½ vuodes­sa työn ohessa opiskellen tai nopeutettuna yhdessä vuodessa. Koulutukseen hakeutuvalla hakijalla tulee olla Suomessa tai ulkomailla suoritettu teknii­kan, tietojenkäsittelyn tai soveltuva luonnontieteiden korkea­koulututkinto, jonka laajuus on vähintään 240 op. Hakijalla tulee myös olla kolme vuotta alan työkokemusta.  Koulutukseen haetaan yhteishaussa 14. - 28.3.2018 Opintopo­lussa (www.opintopolku.fi). Opinnot alkavat syksyllä 2018.

Lue lisää koulutuksesta ja hakemisesta: turkuamk.fi/haku